jueves, 7 de mayo de 2020

LANBIDE EZ OHIKOAK

Kaixo lagunak!
Orain arte lanbide ugari ezagutu ditugu, baina badaude zenbait lanbide gure artean askotan ikusten ez ditugunak, eta beraz, ez ohikoak bilakatzen direnak, existitzen direnik ere ez gara jabetzen. Jakin nahi duzue hauetako batzuk zeintzuk diren eta zein den beraien zeregina ? Jarraitu ezazu orduan! 
Hasta ahora hemos conocido muchas profesiones, pero hay algunas que no son tan comunes o que simplemente no somos conscientes de que existen. ¿Queréis saber cuales son algunas de estas profesiones, y qué es lo que hacen sus trabajadores/as? ¡Seguid entonces con el blog!
BIOLOGOA eta ITSAS BIOLOGOA: uretan zein lurrazalean dauden animalia eta landareak aztertzen dituzte, hauen ezaugarriak, jarrera, eboluzioa, etab. aztertzeko.
BIOLOGO/A y BIOLOGO/A MARINO/A: observan animales y plantas tanto en la tierra como en el mar para aprender cuales son sus características, su comportamiento, su evolución, etc. 

JOLASA / JUEGO:
Eramango zenuke BIOLOGOA landareraino? 
Ongarria bota behar dio osasuntsu hazi dadin...
¿Sabrías guiar a la BIOLOGA hasta su planta? 
Tiene que echarle abono para que crezca fuerte...

BASOZAINA: basoan dauden animalia, landarea eta zuhaitzak zaintzen dituzte, eta menditik dabilen jendeari natura zaindu arazten diote. 
GUARDABOSQUES: cuidan los animales, plantas y árboles del bosque, y hacen que la gente que va al monte cuide la naturaleza.
JOLASA / JUEGO:
Lagunduko al zenioke BASOZAIN honi perretxikoarengana? Inork hartu ez dezan babestu egin behar du eta...
¿Ayudarías al GUARDABOSQUES hasta la seta? Tiene que protegerla para que nadie la coja...

MEHATZARIA:  mehategian sartu eta bertan paretetan dauden mineralak makina bereziak erabiliz ateratzen dituzte (urrea, kobaltoa, kobrea, aluminioa, burnia, etab.) 
MINERO/A: entran a las minas (cuevas donde hay minerales) con máquinas especiales y los extraen  (oro, cobalto, cobre, aluminio, hierro, etc.) 

ARKITEKTUA: eraikuntzak, zubiak eta orokorrean edozein obra egiteko beharrezkoak diren diseinuak (marrazkiak) egin eta neurriak hartzen dituzte.
ARQUITECTO/A: hacen diseños (dibujos) y cogen medidas para después poder construir casas, puentes y en general cualquier obra.

KIROLARI PROFESIONALAK: normalean telebistan ikusten ditugun kirolariak dira eta lurralde desberdineko kirolarien artean txapelketak egiten dituzte.
DEPORTISTAS PROFESIONALES: normalmente suelen ser deportistas que vemos en televisión, y suelen competir con deportistas de diferentes territorios.

GEOLOGOAK: lurra nola sortu zen, zein materialez osatuta dagoen eta gure planetan
 historian zehar eman diren aldaketak eta etorkizunean eman daitezkeenak aztertzen dituzten profesionalak dira.  
GEOLOGOS/AS: estos profesionales estudian cómo surgió la tierra, de que materiales está constituida y los cambios que se han dado y se darán en el futuro en nuestro planeta. 

Gu ere momentu txiki batean bada ere GEOLOGO bilakatu gaitezke SUMENDIAK nola funtzionatzen duten ikertuz... ESPERIMENTU hau egiten eta aztertzen ausartuko zinatekete?
Nosotros/as también podemos convertirnos en GEOLOGOS/AS por un momento, y así poder estudiar cómo funcionan los VOLCANES... ¿Os atreveríais a investigar con este EXPERIMENTO?

Beharko duzun materiala / material que necesitarás:
1. Kristal edo plastikozko botila gardena (nahi baduzu sumendiaren itsura har dezan paper bat jarri diezaiokezu inguruan, honela:)
1. Una botella de cristal o plástico transparente (si quieres que tenga forma de volcán sólo tendrás que ponerle un papel a la botella, de la siguiente manera:)
2. Ura (botila erdiraino beteko duzu honekin) / agua (llenarás la botella hasta la mitad)
3. Ozpin alkoholikoa, ozpin txuria (botilaren beste erdia betetzeko)
3. Vinagre alcohólico, vinagre blanco (para llenar la otra mitad de la botella)
4. Bikarbonato sodikoa (goilarakada bat) / una cucharada de bicarbonato sódico
5. Plater edo bandeja bat guztia ez bustitzeko / un plato o bandeja para no mojar todo

Prest gaude iada! Bagoaz! / ¡Estamos preparados/as! ¡Vamos a ello!
SUMENDIAREN ESPERIMENTUA / EXPERIMENTO DEL VOLCÁN
  • Jakingo al zenuke orain esplikatzen pausuz-pausu zer egin duzu esperimentuan eta zein izan den ondorioa? SAIATU IDAZTEN ESALDI MOTZAK ERABILIZ.
  • ¿Sabrías explicar ahora paso a paso qué es lo que has hecho en el experimento y cual ha sido el resultado? INTENTA ESCRIBIRLO CON FRASES CORTAS.


Beste jolas batzuk orain / Ahora otros juegos:

Labirintoak egin eta azaltzen diren IRUDI GEOMETRIKOAK zeintzuk diren adierazi.
Encuentra la salida en los laberintos y di que FIGURA GEOMÉTRICA es cada uno de ellos.

Bukatzeko, etxean sortutako hainbat MATEMATIKA JOLAS proposatuko dizkizuegu. Honetarako, esne potearen tapoiak eta kartoi zati bat erabiliko ditugu: 
Para finalizar, vamos a proponeros algunos JUEGOS MATEMÁTICOS creados en casa.
Necesitaréis tapones de las cajas de leche y un trozo de cartón:

1. DADOA interpretatzen eta erreproduzitzen ikasi: dadoa bota, zenbakia interpretatu eta kartoian tapoiekin birsortu.
1. Aprender a interpretar y reproducir el DADO: tirar el dado, interpretar el número que aparece en él y reproducirlo en el cartón con los tapones.

2. Kartoiaren azpian paper batean zenbakiei dagozkien puntuak desordenaturik marraztu. Haurrek ondoren tapoiak bere lekuan ipiniko dituzte.
2. Debajo del cartón en un papel dibujar desordenados los puntos correspondientes a los números de los tapones. Los niños/as luego colocarán los tapones en el sitio adecuado.

3. DOMINOAREN LABIRINTOA: dadoekin praktikatu ondoren, dominoan barrena abiatuko gara. Dakizuen moduan, pieza bakoitza bestearekin elkartu ahal izateko zenbaki berdina izan behar dute... Ea lege hau jarraituz bukaerara iristea lortzen duzun!
3. LABERINTO DEL DOMINÓ: después de haber practicado con los dados, nos adentraremos en un dominó. Como ya sabéis, para poder juntar una pieza con otra tienen que tener el mismo número...
¡A ver si consigues llegar al final siguiendo esta regla!

4. ZENBAKIEN HURRENKERA errepasatzea:  1etik 9rako zenbakiak kartoian ordenean jarri (txikitik handira), eta bukatutakoan 9tik 1erako ordenean (handitik txikira). 
4. Repasar la SECUENCIA DE NÚMEROS: poner en orden los números del 1 al 9 (de pequeño a mayor), y al terminar hacer el proceso inverso, del 9 al 1 (de mayor a menor)

5. "3 EN RAYA": 6 tapoi beharko dituzu, 3 kolore batekoak eta beste 3 beste kolorekoak. Bi jokalarik jolastuko dute, bakoitzak kolore batekin. Jokalariek tapoi bakarra jarriko dute txanda bakoitzean, tapoi guztiak ipinita "3 en raya" lortzen ez bada, tapoiak banan-banan eta txandaka lekuz aldatu ahal izango dira jokaldi irabazlea lortu arte. 
 5. "3 EN RAYA": necesitaréis 6 tapones, 3 de un color y otros 3 de otro. Jugarán dos jugadores/as, cada uno con un color. Cada jugador colocará un solo tapón por jugada, cuando se hayan puesto todos los tapones si no se ha conseguido "3 en raya" se podrán mover los tapones colocados de uno en uno y por turnos hasta conseguir la jugada ganadora.

6. BATUKETA ETA KENKETA ERRAZAK: orrialde batean tapoien hutsuneen lekuan dezimalik gabeko batuketak edo kenketak bat idatzi. Ondoren kartoia gainean ipini eta haurrak dagokion tapoia ipini dezala.
6. SUMAS Y RESTAS SENCILLAS: escribir sumas o restas sencillas en un folio debajo de los huecos de los tapones. Después colocar el cartón encima y los niños/as pondrán los tapones en el sitio adecuado. 

OSO DIBERTIGARRIA SUERTATZEN DA TAPOIEKIN JOLASTEA! GIRA ESKUBIRA ESTUTZEKO, GIRA EZKERRERA ASKATZEKO... PROBA EZAZU!




No hay comentarios:

Publicar un comentario